ASIANAJOTOIMISTOSTA OHJELMISTOTALOON

keskiviikko 16. joulukuuta 2020

Keväällä 2020 koronavirusepidemian tuomat rajoitteet iskivät suomalaisten arkeen muuttaen sitä radikaalisti. Aaltoileva epidemia on pakottanut meidät kaikki opettelemaan uudenlaisen arjen. Omalla kohdallani koronan lisäksi muutosta toivat uudet työkuviot, kun matkani CSI:n tukitiimissä alkoi maaliskuussa 2020. Uudessa työpaikassa aloittaminen on aina jo itsessään jännittävää, mutta poikkeustilanne toi siihen vielä melkoisen lisämausteen.

Hämmentynyt ja yksinäinen

Siirtymä tutusta arjesta ja siitä, että on täysin tilanteen tasalla, vaihtuikin yhtäkkiä suureen hämmennykseen. Tilannetta ei helpottanut se, että välitön tukiverkko puuttui. Valtaosa uusista kollegoistani teki jo töitä kotitoimistolla, jonne siirryin itsekin hyvin pian aloittamisen jälkeen. Olin silti onnekas siinä mielessä, että ehdin viettää ensimmäiset viikkoni toimistolla ennen etätyöskentelyyn siirtymistä, vaikka kaikkia työkavereitani en ehtinytkään tavata livenä. Sittemmin työtä on tehty tilanteen salliessa myös ihan toimistolla, joten tiimi on onneksi jo tullut tutuksi.

Tässä tilanteessa sain suuren edun aiemmasta työtaustastani. Ennen CSI:tä työskentelin useamman vuoden asianajotoimistossa. Koska CSI kehittää ohjelmistojaan ensisijaisesti asianajotoimistojen käyttöön, minulla oli jo valmiiksi hyvä käsitys siitä, mitä asiakkaamme haluavat ja tarvitsevat. Taustani on helpottanut minua uuden työn opettelussa, ja tuonut samalla hyviä näkökulmia toimittajan puolelle.

Melkein valmis moniosaaja

Edellisessä työpaikassani olin avainasemassa järjestelmäosaamisen parantamisessa sekä uusien järjestelmien implementoinnissa ja testauksessa. CSI:llä aloittaessani oli uuden ohjelmistoversion testaus täydessä vauhdissa, joten minulla oli jo valmiiksi pieni tulevasta. Sain myös mahdollisuuden parantaa ruotsin kielen taitojani muun muassa työjaksoilla Tukholmassa. Tämä on antanut hyvän pohjan uralleni CSI:ssä, joka myös toimii Ruotsissa kasvavassa määrin.

Asianajomaailma yllätti minut aikanaan erilaisuudellaan, ja koen sen tuntemisen isona rikkautena. Asianajomaailman tahti on kova, minkä ymmärtämisestä on ollut hyötyä tukipyyntöjen hoitamisessa ja työtehtävien priorisoinnissa. Sain myös hyvät valmiudet ohjelmistoalan alati muuttuvaan työympäristöön. Alan vaihtamiseen kannusti halu ymmärtää, miten järjestelmiä tehdään. Halusin usein kehittää käyttämieni järjestelmien toimintaa, mutta prosessi oli minulle tuntematon.

Mielikuvat uusiksi

Näkökulman vaihto on ollut mielenkiintoinen. Järjestelmien käyttäjänä en ollut tajunnutkaan, miten paljon pienenkin asian muuttaminen ohjelmiston toiminnallisuudessa vaatii - kuinka monta riviä koodia tarvitaan esimerkiksi asiakkaan toimeksiannon läpiviemiseksi. Tuotekehityspalavereihin osallistuttuaan ymmärtää kyllä, miksei ohjelmiston kehitys hoidu sormia napsauttamalla. Olen myös huomannut, miten asiakkaan ja toimittajan näkökulma poikkeavat ohjelmiston käytön osalta. Vaikka teemme läheistä yhteistyötä asiakkaidemme kanssa ja panostamme kuukausia jokaisen version testaukseen, on mahdotonta arvata etukäteen, miten eri tavoin asiakkaat joustavaa ohjelmistoamme käyttävät. Kun julkaisemme muutoksen, jonka on kuviteltu helpottavan käyttäjän työtä saattaakin käydä ilmi, että osa asiakkaista on käyttänyt ohjelmistoa tavalla, jota muutos hankaloittaa.

Selväksi on käynyt sekin, ettei tuote ole koskaan valmis, vaan sen kehitys on jatkuvaa. Vaikka asianajotoimialalla on paljon vakiintuneita toimintatapoja, saamme asiakkailtamme runsaasti toiveita ja ideoita ohjelmiston kehittämiseksi siten, että se tukee paremmin heidän jokapäiväistä työtään. Näiden tarpeiden aktiivinen kerääminen ja välittäminen tuotekehityksen tietoon on osa päivittäistä työnkuvaani.

Valoisa tulevaisuus

Puolen vuoden jälkeen oma tehtäväni on jo selkiytynyt – samoin se, mitä lisäarvoa voin tuoda yritykselle kokemukseni kautta. Olen myös saanut jakaa omaa osaamistani jo seuraaville uutena tulleille kollegoille, sekä olla mukana eri projekteissa asiantuntijaroolissa. Tässä työssä minua motivoikin mahdollisuus yhdistää oma toimialaosaamiseni ohjelmistojen kehittämiseen. Opittavaa on vielä paljon, sillä järjestelmän osaamisvaatimus tuottajapuolella on aivan eri tasolla kuin aiemmassa työssäni. Osaamiseni karttuu kuitenkin päivä päivältä, ja sen myötä odotan pääseväni kehittämään jatkossa myös ohjelmointiosaamistani, kommunikaatiota asiakkaiden suuntaan sekä asiakkaiden teknistä osaamista ohjelmistomme käytössä.

 

Jaana Miettinen

CSI Helsinki, asiakasvastaava

Moniosaaja, joka hyödyntää asianajotoimialan osaamistaan asiakkaiden tukemiseen ohjelmiston käyttöön liittyvissä kysymyksissä. Kehittää siinä sivussa myös omaa ohjelmointiosaamistaan ja innostuu helposti uusista projekteista ja haasteista. Pistää bileet pystyyn toimistossa taukojumppatanssahteluillaan!