VQ FORUM 2019 - PERINTEISESTÄ MALLISTA DIGITAALISEEN

22. marraskuuta 2019

Lokakuun puolivälissä CSI osallistui Tukholmassa VQ Forumiin jo viidennen kerran. Tapahtuma järjestettiin nyt viimeistä kertaa, mutta kymmenen vuoden aikana se on muodostunut tärkeäksi Legal Tech -tapahtumaksi, johon on ollut ilo osallistua. Tämänvuotinen pääteema oli ”Laki 2.0”, ja puhujia mietityttivät muun muassa toimialan digitaalinen muutos, digitalisointiprosessin tämänhetkinen tila sekä juridisten palvelujen tulevaisuus.

Kuinka toimiala on kehittynyt?

Ensimmäisen VQ Forum -tapahtuman järjestämisen aikoihin iski talouden taantuma, jonka myötä alkoivat kukoistaa erilaiset spekulaatiot asianajotoimialan kehityksestä – miten tekniikka korvaisi juristit ja perinteinen liiketoimintamalli hierarkioineen ja avustavine asianajajineen katoaisi. Kuten nyt tiedetään, mitään radikaalia ei tapahtunut. Kun tarkastellaan muun muassa vakiintuneiden toimistojen liikevaihtoa ja kasvua, yhdistymisiä, uusia tulokkaita ja avustavien lakimiesten lukumäärää osakasta kohden, Chalmersin professorin Christian Sandströmin mukaan kehitys näyttää jopa päinvastaiselta. Hän huomautti, että kehitykseen vaikuttavia tekijöitä on liikaa luotettavan ennusteen tekemiseksi koko toimialalle, mutta ainakaan emme näytä etenevän aiemmin ajatellulla nopeudella.

Kuuntele asiakasta

Friedrich Blase, kokenut lakimies ja ”Un-Firm”-konseptin perustaja, totesi asianajotoimialan toistaiseksi epäonnistuneen hyödyntämään tilaisuudet toimialan ydinrakenteen muuttamiseen. Niistä yksi oli taantuma, josta kuitenkin seurasi vain pinnallisia muutoksia. Hän suositteli, ettei asioiden edistämiseksi jäätäisi enää odottamaan seuraavaa taantumaa, vaan otettaisiin seuraava askel nyt miettimällä aktiivisesti uusia, asiakasystävällisiä malleja lakipalvelujen tarjoamiseksi.

Myös EQT:n Lena Almefelt, joka työssään ostaa oikeudellisia palveluita, totesi paneelikeskustelussa, että asianajotoimistojen tulee kehittyä opettelemalla kuuntelemaan asiakkaidensa tarpeita. Tällä hetkellä hän kääntyy erityyppisten toimittajien (perinteisten ja ei-perinteisten toimistojen sekä teknologiatoimittajien) puoleen sen perusteella, mistä hän saa tehokkaimman toimituksen. Mieluiten hän kuitenkin käyttäisi vain yhtä toimittajaa, joka ratkaisee asiat tehokkaasti, esimerkiksi hyödyntämällä tekniikkaa yksinkertaisissa tehtävissä.

Oletuksena muutos

Tobias Ahlin puhui siitä, kuinka tärkeää on pysytellä mukavuusalueen ulkopuolella ja millaista ajattelutapaa muutoksiin varautumiseksi vaaditaan. Liian pitkään paikallaan pysyvä yritys antaa muille mahdollisuuden mennä ohi uusine ideoineen. Siksi muutosta ei pidä ajatella kertaluonteisena ilmiönä, vaan jatkuvana toimintana yrityksen systemaattisesti kehittäessä ja testatessa uusia ideoita. Esimerkiksi Tobiakselle tuttu peliala on taitava testaamaan uusia asioita pienryhmässä ennen muutoksen levittämistä kaikille asiakkaille. Johtoryhmätasolla tehdyt päätökset jalkautuvat näin testeissä parhaaksi osoittautuneella tavalla, mikä tuottaa huomattavasti tyytyväisempiä asiakkaita.

Tulevaisuuden juristi

Therese Järnankar, Norstedts Juridik, kertoi tuloksia Tulevaisuuden juristi -toimialatutkimuksesta, johon vuonna 2019 osallistui Ruotsissa ja Tanskassa yli 3500 juristia. Vastaajista yli puolet piti toimialaa konservatiivisena ja näki tarvetta juristikoulutuksen kehittämiseen, jotta opiskelijoita voidaan valmistella työelämässä odottavaan teknologiseen todellisuuteen. Samalla kävi ilmi, että nuoremmat (23-39-vuotiaat) kunnianhimoiset ja ahkerat juristit odottavat työpaikkaa, joka tarjoaisi mahdollisuuden hyvään työ- ja perhe-elämän yhteensovittamiseen. Ilmassa on merkkejä siitä, että ala tulee kohtaamaan tiettyjä muutoksia uuden juristisukupolven astuessa työelämään.

Kiitos, VQ!

Nämä olivat vain osa oivalluksista, jotka saimme VQ Forumissa. Tietyllä tavalla toimialalla on tapahtunut paljon viime vuosien aikana, ja asianajotoimistoilla menee paremmin kuin koskaan aiemmin. Uusiin työskentelytapoihin on sopeuduttu ja työn tueksi on hankittu joukko digitaalisia työkaluja. Samalla perinteinen juridisten palvelujen malli on kuitenkin ennallaan – toiminta pohjautuu tuntihintoihin eikä tehokkuustasossa ole tapahtunut muutosta. Suunnan muuttaminen ei tapahdu hetkessä, etenkään pitkät perinteet omaavalla asianajotoimitoimialalla. Seurailemme muutosta ja toivomme olevamme osa sitä nykyisille ja tuleville asiakkaillemme.

Koko CSI-tiimin puolesta kiitämme vielä Helenaa ja Annia mukavista ja informatiivisista tapahtumista, joista olemme nauttineet vuosien mittaan. Tämän vuoden VQ Forumin gaalaillallisineen muistamme pitkään. Odotamme myös innolla, mihin suuntaan tapahtuma kehittyy ensi vuonna Norstedt Juridikin johdolla, ja toivotamme uusille järjestäjille onnea.

Jannina (Janni) Fagerström

CSI Helsinki, tuoteasiantuntija

Kielinörtti, joka motivoituu muiden auttamisesta ja yhteisen tavoitteen eteen työskentelystä. Inspiroituu sosiaalisista hetkistä, sisustusprojekteista ja ruoasta.