FRÅN ETT ADVOKATBYRÅ TILL ETT PROGRAMVARUHUS

den 17 december 2020

På våren 2020 drabbade de begränsningar som orsakats av coronavirusepidemin finländarnas vardag och förändrade den radikalt. Min vardag upplevde utöver ändringarna i arbetslivet, när min resa i CSI-supportteamet började i mars 2020. Att börja på ett nytt jobb är alltid spännande i sig, men den exceptionella situationen lade ytterligare krydda till det.

Förvirrad och ensam

Övergången från att ha varit helt ’up to date’ byttes plötsligt till stor förvirring. Bristen på ett supportnätverk i samma rum gjorde det inte lättare. Majoriteten av mina nya kollegor arbetade redan på distans och jag följde kort efter att jag började. Jag hade ändå tur eftersom jag hann tillbringa mina första veckor på kontoret innan jag flyttade till hemmakontoret, även om jag inte fick träffa alla mina medarbetare live. Nuförtiden har arbetet utförts på kontoret, när begränsningarna så tillåter, så lyckligtvis har teamet redan blivit bekant för mig.

I denna situation hade jag mycket nytta av mitt tidigare arbete. Innan CSI arbetade jag på en advokatbyrå. Eftersom CSI utvecklar sin programvara främst för advokatbyråer hade jag redan en bra uppfattning om vad våra kunder vill och behöver. Min bakgrund har gjort det lättare för mig att lära mig mitt nya jobb och har samtidigt givit bra perspektiv till leverantörssidan.

Mångsysslare, nästan redo

I mitt tidigare jobb spelade jag en nyckelroll i att förbättra programvarukompetensen samt implementera och testa nya system. När jag började på CSI var testerna av den nya programvaruversionen i full gång, så jag hade redan en liten uppfattning om vad som komma skulle. Jag också hade möjlighet att förbättra mina språkkunskaper i svenska, till exempel under arbetsperioder i Stockholm. Detta har gett en bra grund för min karriär på CSI, som också verkar alltmer i Sverige.

Juristbranschen överraskade mig med tidigare sin mångfald, och att jag känner till den ser jag som en fördel för mig. Tempoet i den juridiska världen är snabb och att förstå det har varit till hjälp vid hantering av supportförfrågningar och prioritering av arbetsuppgifter. Mitt tidigare jobb förberedde mig också för den ständigt föränderliga arbetsmiljön inom programvaruindustrin. Jag sökte mig till programvarubranschen eftersom jag ville förstå hur olika system tillverkas. Jag önskade ofta att förbättra funktionaliteten i de system jag använde, men processen var okänd för mig.

In i en ny värld

Perspektivbytet har varit intressant. Som vanlig användare hade jag inte insett hur mycket som krävs för att ändra bara en liten detalj i en programvarasfunktionalitet- hur många kodrader som behövs till exempel för att hantera ett klientärende. Efter att ha deltagit i produktutvecklingsmöten förstår man varför mjukvaruutveckling inte sker på ett ögonblick. Jag har också lagt märke till hur kund- och leverantörsperspektiven skiljer sig åt när det gäller använda programvaran. Trotts att vi gör nära samarbete med våra kunder och testar varje kommande version i månader är det omöjligt att förutspå på vilka olika sätt kunderna kommer att använda vår flexibla programvara. När vi publicerar uppdateringar och ändringar som är avsedda att underlätta användarens jobb kan det framkomma att vissa kunder har använt programvaran på ett sätt som försvåras efter uppdateringen.

Det har också blivit tydligt att produkten aldrig är färdig, men utvecklingen av den är ständig. Det finns många väletablerade metoder i advokatbranschen, men vi får många önskemål och idéer från våra kunder för att utveckla programvaran att bättre stödja deras dagliga arbete. Att aktivt samla in och kommunicera dessa behov till vår produktutveckling är en del av mitt dagliga arbete.

Framtid lyser 

Efter ett halvår på CSI har min egen roll redan blivit tydligare - liksom vilket mervärde jag kan ge företaget genom min erfarenhet. Jag har också fått dela mina egna kunskaper för följande nya kollegor, samt att vara involverad i olika projekt som expert. I mitt arbete är jag motiverad av möjligheten att kombinera min egen branschkompetens med programvaruutveckling. Det finns fortfarande mycket att lära, eftersom kompetenskravet för att använda systemet på producentsidan är på en helt annan nivå än i mitt tidigare arbete. Mina kunskaper förbättras dag för dag, och med det förväntar jag mig att kunna vidareutveckla mina programmeringsfärdigheter, kommunikation mot kunder och även kundernas tekniska färdigheter i att använda vår programvara.

Jaana Miettinen

CSI Helsinki, kundchef

En multiexpert som använder sin juridiska expertis för att stödja kunder i frågor relaterade till programvarans användning. Samtidigt utvecklar hon också sina egna programmeringsfärdigheter och blir lätt upphetsad över nya projekt och utmaningar. Startar en fest på kontoret med hennes pausdanser!