VAL AV ÄRENDEHANTERINGSSYSTEM – TEKNISKA ASPEKTER ATT BEAKTA

den 17 november 2017

Webbaserade system som används för att logga in via internet tycks bli vanligare även bland advokatbyråerna. Det verkar finnas en del oklarheter vad gäller skillnaderna mellan skrivbordsbaserade och webbaserade system samt deras inverkan i praktiken.


Därför vill jag lyfta fram följande aspekter som är viktiga vid val av advokatsystem (practice management system):

Legal Tech tar ställning i Norden

den 3 oktober 2017

Det var en givande dag, att delta i Legal Tech Day-eventet i Stockholm; ett framgångsrikt koncept som fördubblat antalet besökare varje år sedan starten tre år sedan.

Detta ger också indikation för legal tech-utvecklingen och dess marknad som växer i dylik takt. Verktygen utvecklas kontinuerligt och i allt snabbare takt. Det gäller att hålla sig uppdaterad, både som leverantör och användare, på vilka hjälpmedel som finns tillgängliga.

Industrialisering först, digitalisering därefter

Temat var digitalisering och speciellt artificiell intelligens samt GDPR var återkommande samtalsämnen i flesta av presentationerna (de som jag såg). Det är ett faktum att juridikbranschen står inför en stor förändring. Enligt första talaren, Sandy Devine på Axiom behöver branschen genomgå en industrialisering först, före man kan genomföra en digitalisering. Hon pratade om att juristerna fortfarande jobbar som artisaner, var och en för sig, på sitt eget unika sätt. Och branschen stampar på stället...

Google Sprint effektiverar CSI:s produktutveckling

den 31 augusti 2017


Dessa var de fyra anledningarna till att CSI Helsinki tillbringade en vecka på en Google Sprint-workshop, med Red & Blue, en varumärkes- och produktdesignstudio. Sprint-modellen, utvecklad av Google Ventures, syftar till att lösa ett företags affärsutmaningar inom en vecka. Vi behövde ta reda på vilka verktyg som bäst kan stödja upptagna jurister i deras ärenderelaterade tidsrapportering och rutiner.

Starka antaganden – och starka tvivel

Tack vare vår långa erfarenhet av att samarbeta med advokatbyråer har vi en förståelse för juristers behov. Vi vet att vårt mångsidiga system inte fungerade perfekt för alla jurister. Vissa tyckte att systemet var för omfattande och gjorde anteckningar på post-it-lappar istället för att använda systemet. Det fanns ett behov av att göra ett mycket enklare verktyg som skulle göra tidsregistrering attraktivt för alla.

De första versionerna av det nya verktyget gillades inte av alla i teamet, vilket ledde till att utvecklingen fick vänta en stund. När...

Lexpo ’17: nycklar för att lyckas inom juristbranchens survival game

den 31 augusti 2017

Innovationseventet Lexpo ’17 för jurister och teknologileverantörer väckte många tankar för en längre tid framöver. Förändringen som branschen genomgår är oundviklig och juristbyråerna behöver utveckla sin verksamhet för att lyckas på den allt hårdare konkurransutsatta marknaden.

Client is the King

Enligt Jordan Furlong är det klienterna som är den drivande kraften i förändringen. I och med digitaliseringen är köparna av juridiska tjänster allt mera medvetna och krävande. Klienterna kräver bättre service och lägre priser. Samtidigt söker man andra alternativ till traditionella juridiktjänster. Webben erbjuder generöst med information, diskussionsforum och även möjligheter att sköta om vissa ärenden via självbetjäning.    

Detta sätter advokatbyråerna i en allt trängre situation. Ju mera klienterna sköter om sina juridiska uppgifter självständigt, desto mindre är den totala potten som juristerna delar på. Därtill lider faktureringen av artificiell intelligens och automatisering,...

16 – 20 / 19